Hoe ben ik?

Ik zie mezelf als een zelfstandig, initiatiefrijk persoon. Ik heb overal een mening over, en verkondig die gevraagd en ongevraagd, maar sta ook open voor de mening van anderen. Kortom, ik ben dol op discussie, ook in de klas. Ik ben erg betrokken, zet me graag in voor zaken waar ik in geloof. Daarom doe ik veel vrijwilligerswerk, vooral met jongeren en in het onderwijs, en ben ik actief in de politiek. Dingen organiseren en managen trekt mij ook erg. Hoewel ik niet "onhandig" ben, beleef ik zelf veel meer plezier van hoofdarbeid dan van handarbeid.

 

Waarom het onderwijs?

In het onderwijs komen twee dingen samen die mij erg aanspreken. Ten eerste mijn voorliefde voor het vergaren en verspreiden van kennis en informatie. Ik ben zelf erg breed geinteresseerd, maar vindt het leerproces zelf ook erg leuk: hoe leer je jezelf dingen aan, hoe kan je anderen iets leren enz. Daarnaast werk ik graag met jongeren, omdat die zo open en onbevangen hun mening durven geven. Ze zijn op dat gebied heel eerlijk. In het onderwijs denk ik dat met name die combinatie me erg aanspreekt. Daarnaast heb je binnen het onderwijs ook veel mogelijkheden om buiten het lesgeven jezelf te ontplooien (organisatorisch, begeleidend, beleidsmatig, bestuurlijk etc.) en al die elementen spreken me ook erg aan.

 

De ideale docent

De volmaakte docent maakt zichzelf overbodig. Leerlingen zelf verantwoordelijk laten zijn voor hun eigen leerproces is de kern van goed onderwijs in mijn ogen. Wat vinden zij belangrijk om te leren, te weten en te kunnen en hoe stimuleer je ze om zich daar zoveel mogelijk zelf voor in te laten zetten. De ideale docent is volgens mij de man of vrouw die in staat is om de leerlingen zo zelfstandig te maken, dat zijn aanwezigheid aan het einde van de opleiding eigenlijk zo goed als overbodig geworden is, en dat zijn leerlingen zelf in staat zijn, en ook gemotiveerd en verantwoordelijk genoeg zijn, om zichzelf kennis eigen te maken.

 

Wat voor docent ben ik?

Ik ben een docent die niet denkt in termen van klassieke vakken of leerstof. Ik zie onderwijs vooral vanuit het perspectief dat je leerlingen leert om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling, en ze helpt te zoeken naar hun eigen manier van nieuwe kennis en vaardigheden opdoen. Ik ben een sterk voorstander van thematisch en modulair onderwijs. Mijn sterke punten zijn vooral dat ik me erg op mijn gemak voel voor een groep, dat ik erg veel aandacht heb voor elke individuele leerling.